(+4822) 824 50 25
biuro@high5.pl
Zapytania o coaching: renata.jerzowska@high5.pl
tel: 602 608 269
Coaching to metoda wpierania rozwoju, towarzyszenie klientowi w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i inspirowanie do zmian.
Technika coachingu polega na wydobywaniu mocnych stron ludzi, pomaganiu im w omijaniu osobistych barier i ograniczeń w celu osiągnięcia celu, a także ułatwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole. Coaching koncentruje się na rozwiązaniu (a nie na poszukiwaniu przyczyn problemów), promując rozwój nowych strategii myślenia i działania.
R.Dilts
Coaching może mieć formę pracy indywidualnej, pracy z grupą lub zespołem.
Coaching to:
Potrzebujemy dotrzeć do głębszych motywacji, do źródła postawy klienta (czyli przekonań i wartości) tak, żeby zmiana była możliwa poprzez internalizację. Internalizacja to uznanie za swoje nowych zachowań i powodów ich stosowania. Bez tego motywacja jest tylko mniej lub bardziej zewnętrzną presją wynikającą z doraźnych potrzeb.
Uruchomienia własnej, wewnętrznej motywacji pozwala odnosić większe, szybsze i bardziej trwałe efekty w praktyce.
Coach to towarzysz zmiany, przewodnik, który prowadzi klienta do celu, dbając o parametry tej podróży. Zasoby potrzebne do zmiany lub do osiągnięcia celu dobiera sam klient.
Praca coacha polega na inspirowaniu klienta i wskazywaniu obszarów odpowiedzialności i sprawczości. Jej efekty są określone wskaźnikami, po których można rozpoznać postępy w osiąganiu celu. Klient jest odpowiedzialny za wynik, coach zaś za warunki brzegowe relacji i obiektywnie najlepsze warunki do zmiany.
Jak wygląda prowadzenie procesu coachingowego?
Głównym narzędziem coachingu jest rozmowa coacha i klientem: rozmowa oparta na partnerstwie, wzmacnianiu zaangażowania oraz wykazywaniu związku między zachowaniami a stawianymi sobie celami.
Celem tego spotkania jest ustalenie:
Każda z sesji może mieć inny kontekst, wyznaczony przez konkretną sytuację biznesową, w jakiej w danym momencie znajduje się klient. Jednak mimo to podczas każdej sesji ( trwającej 60-90 minut) ma miejsce:
Czas pomiędzy sesjami coachingowymi jest tak samo istotny, jak sama sesja. Jest to czas, w którym uczestnik pracuje nad wdrożeniem w życie uzgodnionych z coachem zachowań i działań. Jest to część codziennej pracy. Realna zmiana zawsze zachodzi między spotkaniami, podczas realizacji ustalonego planu, przy wykorzystaniu narzędzi poznanych podczas spotkań coachingowych. To także czas na poszukiwanie zasobów.
Proces może także być dodatkowo wsparty różnymi narzędziami psychometrycznymi.
Coaching przywódczy (leadership coaching)
– koncentruje się na pracy z kierownikami, kadrą zarządzającą przedsiębiorstw i organizacji w zakresie rozwoju potencjału związanego z przewodzeniem innym;
Coaching umiejętności (skills coaching)
– koncentruje się na pracy ze specjalistami w danej dziedzinie (sprzedawcami, pracownikami działów obsługi klienta itp.), jest ukierunkowany na rozwój umiejętności i jest procesem wyposażania ludzi w narzędzia, wiedzę i szanse, jakich potrzebują, aby się rozwijać i pracować coraz wydajniej; często wykorzystywanym sposobem pracy coacha, jest obserwacja klienta w miejscu jego pracy.
Coaching strategiczny (strategic coaching, executive coaching)
– jest ukierunkowany na pracę z najwyższą kadrą zarządzającą w obszarze określania kierunku rozwoju i tworzenia strategii przedsiębiorstw i organizacji.
Coaching biznesowy (business coaching)
– koncentruje się na biznesowym rozwoju organizacji - może dotyczyć również pracy z klientami rozpoczynającymi lub prowadzącymi własną działalność przedsiębiorcami.
Coaching kariery (career coaching)
– jest skierowany do osób potrzebujących wsparcia w doprecyzowaniu ścieżki kariery zawodowej pozwalającej na wykorzystanie potencjału zawodowego klienta, przy jednoczesnym osiąganiu pełnej satysfakcji z wykonywanej pracy; coachowie kariery pracują z różnymi narzędziami badania potencjału i predyspozycji zawodowych.
Coaching osobisty (personal/life coaching)
– jest realizowany poza kontekstem organizacji, na zlecenie prywatnej osoby. Temat coachingu zależy od indywidualnych potrzeb klienta i może dotyczyć realizacji wizji w życiu, przygotowywania planów, podejmowania decyzji w kluczowych dla klienta sprawach.
Coaching zespołu (team coaching)
- jest procesem interaktywnym, koncentruje się na obszarach i celach istotnych z punktu widzenia całego zespołu, jego istotą jest wzięcie odpowiedzialności przez członków zespołu za zespół jako całość, za realizowanie wspólnych celów i wartości.
Coaching grupowy (group coaching)
– jest procesem prowadzonym metodami pracy warsztatowej, nastawionym na indywidualną pracę każdego członka grupy nad istotnymi dla niego obszarami i celami.
Planujesz wdrożenie coachingu w Twojej organizacji?
Sprawdź, jakie rozwiązanie zaproponujemy.