Sesje on the job / warsztaty / facylitacja
Sesje „on the job”
Sesja „on the job” to metoda diagnozy polegająca na zebraniu przez konsultanta informacji na temat strategii działania osoby obserwowanej w jej naturalnym środowisku pracy lub obserwacji i oceny skuteczności pracy zespołów.
Metoda ta może być wykorzystywana do:
- oceny kompetencji,
- jako uzupełnienie informacji procedur Development/ Assessment Centre,
- diagnozy potrzeb szkoleniowych i coachingowych,
- diagnozy trudnych relacji inerpersonalnych.
Warsztaty diagnostyczne
Warsztat diagnostyczny to metoda diagnozy zależności, relacji, strategii komunikacji, trudności w zespole i poszukiwania sposobów na ich rozwiązanie.
Metoda ta może być wykorzystywana do:
- opracowania strategii poprawy sytuacji,
- poprawy relacji w zespole i atmosfery pracy,
- wypracowania nowych sposobó komunikacji wewnętrznej,
- przygotowania i przeprowadzenia zmian,
- wprowadzenia korekt do obecnego sposobu działania.,
Facylitacja
Facylitacja to metoda, która pozwala na zwiększenie efektywności pracy grupy w realizacji założonych celów, przy pełnym wykorzystaniu potencjału wszystkich jej członków.
Metoda ta może być wykorzystywana do:
- rozpoznania problemu i określeniu możliwych rozwiązań,
- podejmowania decyzji i przygotowaniu planów dalszych działań,
- zapobiegania konfliktom,
- zarządzania zmianą,
- rozwoju i integracji zespołu,
- wymiany doświadczeń i uczenia się od siebie,
- badania potrzeb rozwojowych,
- budowania strategii komunikacji z klientami,
- tworzenia nowych produktów lub usług.
Korzyści z zastosowania facylitacji:
- wypracowanie wartościowych rozwiązań dla złożonych problemów, w trudnych sytuacjach i przy optymalnym wykorzystaniu doświadczeń każdego uczestników,
- pełne zaangażowanie i wzięcie odpowiedzialności za wypracowane rezultaty przez uczestników sesji facylitacji,
- poznanie różnych perspektyw odnoszących się do danego zagadnienia.
Action Learning
Action Learning (AL) jest procesem, w czasie którego grupa składająca się z 4-8 osób, posiadających różnorodne kompetencje, zajmuje się rozwiązaniem wielowarstwowego problemu. Proces ten pozwala znaleźć innowacyjne rozwiązania i sprzyja rozwojowi umiejętności Uczestników sesji AL.
Action Learning skupia się na zadawaniu pytań, co poprawia zdolność krytycznego myślenia i rozwija poczucie szacunku pomiędzy wszystkimi pracownikami.
Skuteczność Action Learning wynika z:
- pracy nad prawdziwymi problemami,
- czerpania wiedzy z doświadczenia,
- określania dokładnej przyczyny problemu, zadawania pytań i wnikliwego słuchania odpowiedzi na nie,
- wypracowywaniu rozwiązań wprowadzanych od razu w życie,
- zaangażowania wyspecjalizowanego coacha, który zapewnia ciągły proces uczenia się, nakłania zespół do zastanowienia się nad swoją pracą, pomaga w tworzeniu zasad, przestrzegania czasu.
Metoda ta może być wykorzystywana do:
- dostarczania innowacyjnych rozwiązań,
- podnoszenia skuteczności zespołów,
- budowania kultury pracy opartej na ciągłym zwiększaniu jej jakości,
- treningu umiejętności przywódczych,
- rozwiązywania problemów w organizacjach (w połączeniu z innymi metodami i procesami).