Zastosowanie metody NVC w mojej organizacji
Czym jest komunikacja empatyczna?
Komunikacja oparta na NVC - główne założenia.
- Jakie widzę wyzwania w ich realizacji w swojej pracy?
- Które założenia są dla mnie ważne? Z którymi się identyfikuję?
Żyrafa i szakal – 2 różne podejścia do komunikacji i relacji:
- Na czym polega język żyrafy i język szakala?
- Pożegnanie szakala na zawsze – czy to możliwe?
- Język to nie wszystko – o znaczeniu intencji wchodzenia w kontakt.
Żyrafa mówi - 4 kroki porozumienia bez przemocy w empatycznej komunikacji
Droga żyrafy (empatia dla siebie, empatia dla innych) czy droga szakala (atak, poczucie winy) - świadomy wybór sposobu reagowania na codzienne sytuacje w mojej pracy.
4 elementy (kroki) metody NVC.
Obserwacje vs. Oceny (1 krok)
Dlaczego porozumiewanie się na poziomie spostrzeżeń (obserwacji) jest tak ważne w pracy (i w życiu)?
Odróżnianie spostrzeżeń od ocen (interpretacji).
Rodzaje ocen, które na co dzień słyszymy i których używamy.
Uczucia vs. Uczucia rzekome (myśli) (2 krok)
Po co nam emocje? Czy są dobre i złe emocje?
Jak rozpoznawać i nazywać emocje?
Czy emocje w pracy są nieprofesjonalne?
Emocje faktyczne i rzekome - czemu zastępujemy uczucia w komunikacji?
Potrzeby vs. Strategie (3 krok)
Dostrzeganie potrzeb stojących za emocjami.
„Czuję, bo potrzebuję…” - odpowiedzialność za emocje a moje potrzeby w pracy.
Te same potrzeby a różne strategie ich zaspokajania - jak znaleźć rozwiązanie, które zadowoli obie strony?
Prośby vs. Żądania (4 krok)
Jak mówić innym o swoich potrzebach i wyrażać prośby?
Kiedy prośba daje Ci większe szanse na dostanie tego, czego potrzebujesz?
Jak odróżnić prośby od żądań?
Konsekwencje stawiania żądań.
Żyrafa słucha – 4 kroki NVC w empatycznym odbiorze
Zabójcy empatii w pracy – co utrudnia nawiązanie kontaktu z rozmówcą?
Załóż „uszy żyrafy”, czyli na czym polega empatyczne słuchanie.
Jak wsłuchać się w uczucia i potrzeby drugiej osoby w praktyce? Technika empatycznego zgadywania.
Empatia dla siebie w codziennej pracy
Dlaczego czasem trudno nam odnaleźć w sobie żyrafę i okazać empatię innym ludziom?
Jak zacząć budować współczujący kontakt ze sobą?
Dbanie o siebie i autoempatia – na drodze do lepszego zrozumienia siebie, zapobiegania wyczerpaniu i wypaleniu.
NVC w trudnych sytuacjach i konflikcie
4 rodzaje komunikatów blokujących porozumienie - czym są „popychacze”?
Jak rozmawiać, by pomóc sobie i innym w konflikcie?
Jak znaleźć rozwiązania spod znaku win-win?
Reagowanie na odmowę.
Wyrażanie gniewu i radzenie sobie z gniewem.
Podsumowanie: jak komunikować się językiem wzbogacającym życie w praktyce?
Potrzeby w codziennej rozmowie - jak wdrażać założenia NVC w pracy (i w życiu)?
Co chcę zmienić w mojej pracy?
Zadania wdrożeniowe dla uczestników.