Design Thinking w pigułce
Design Thinking to proces, który łączy w sobie kreatywność i innowacyjność, skupiając się na potrzebach przyszłych użytkowników lub klientów. Powstaje w ten sposób praktyczne rozwiązanie, które jest atrakcyjne dla odbiorców, bo skoncentrowane na człowieku. Może ono przybrać formę nowego produktu, usługi lub zmiany wewnętrznych procedur danej organizacji.
Sama metoda Design Thinking porządkuje w kolejnych krokach narzędzia, które można wykorzystać do stworzenia innowacyjnych rozwiązań. Kroki te to: określ, definiuj, kreuj, prototypuj, testuj, wdrażaj. Praca polega na łączeniu osób w interdyscyplinarne zespoły i pracy nad wyzwaniem. Najpierw kwestia problemowa jest analizowana i badana, następnie generowane są propozycje rozwiązań, które się prototypuje i testuje.
Co daje zastosowanie metody Design Thinking?
Jeżeli masz obok siebie dwie kawiarnie, które oferują kawę w tej samej cenie, to co decyduje, że wybierasz jedną z nich? Najprawdopodobniej dobrze zaprojektowana usługa.
Pewnie zostało tam wprowadzone coś, co powoduje, że lepiej Ci się korzysta z usług wybranej kawiarni - szczegóły, które powodują, że doświadczenie związane z kupowaniem kawy jest na swój sposób wyjątkowe. W takich sytuacjach nierzadko zdarza się również, że wybieramy kawiarnię z droższą kawą. Zrozumienie zachowania i motywacji klientów oraz zaspokojenie ich potrzeb pozwala dostarczać lepsze usługi. Zastosowanie metody Design Thinking zwiększa szanse na znalezienie dobrze dopasowanych rozwiązań.
- Proces Design Thinking:
- wprowadzenie do metody: istota, zastosowanie, założenia, metodologia,
- dobre przykłady wykorzystania DT w Polsce i na świecie.
- Design Thinking w praktyce: budowanie zespołów, warunki, określenie wyzwania projektowego dla zespołów.
- Etap: EMPATHIZE/ EMPATYZACJA Odkrywanie
- wyzwania do pracy zgodnie z metodami
- jako poznać oczekiwania i perspektywę odbiorców (Service Safari, grupy fokusowe, badania jakościowe)
- prowadzenie badań i obserwacji
- Etap: DEFINE/ DEFINIOWANIE PROBLEMU
- zebranie spostrzeżeń
- tworzenie Persony użytkownika
- tworzenie mapy podróży klienta/użytkownika (customer journey map)
- do czego wykorzystać personę/mapy?
- Etap: IDEATE/ GENEROWANIE POMYSŁÓW/Kreowanie
- o jak wygenerować pomysły odpowiadające na problem: burza mózgów i .....?
o jak ocenić i wybrać obiecujące pomysły?
o ak rozwijać wartościowe pomysły?
o inne metody generowania pomysłów w praktyce.
- Etap: PROTOTYPE/ BUDOWANIE PROTOTYPÓW /Prototypowanie
- możliwości prototypowania produktów i usług,
- zasady dobrego prototypowania,
- tworzenie storyboard,
- papierowe modele, 2 D, 3D
- Etap: TEST/Testowanie:
- testowanie z odbiorcami,
- zbieranie informacji zwrotnych, karta oceny,
- dlaczego warto powtarzać procesy?
- wyciąganie wniosków.
- Uszczegółowienie pomysłu i implementacja:
- metody przeobrażenia pomysłu w rozwiązanie do wdrożenia,
- przykłady narzędzi przygotowujących pomysł do wdrożenia,
- metody prezentacji pomysłu.