Moduł I - Analityka w dziale HR – jak zacząć?
"Twarde" dane w pracy HR
Cele modułu:
Najważniejsze wnioski z: badań rynku i ich znaczenie dla pracy analityka HR. Zasady ustawiania punktów odniesienia do analizy i poszukiwanie precyzyjnych benchmarków. Wprowadzenie w zasady dotyczące pomiarów i statystyk na bazie case study.
Program modułu:
- Moda czy konieczność? - oczekiwania biznesu wobec HR, czyli przegląd najważniejszych raportów dotyczących realizacji funkcji HR
- Czy benchmark jest jedyną słuszną religią - jak i gdzie szukać informacji do analiz
- Zrarządzanie zasobami ludzkimi oparte na faktach (EBHRM) – jak uniknąć błędów i skąd czerpać wartościową wiedzę w obszrze procesów HR?
- Podstawy dobrze przeprowadzonych badań i bazowe narzędzia analiz
- powtórka ze statystyki na bazie case study
Moduł II - Pomiar efektywności pracowników
Narzędzia (nie tylko informatyczne) wspomagające HR
Cele modułu:
Szczegółowo przeanalizujemy elementy składające się na efektywność pracownika oraz poznamy najpopularniejsze podejścia do jej pomiaru - testując część z nich na sobie. Zbudujemy kartę wyników dla swojego stanowiska pracy, aby uspójnić rozumienie kluczowych elementów w pomiarach efektywności.
Program modułu:
- Efektywność czy produktywność pracownika? - różnice i związki
- Pomiar satysfakcji i zaangażowania - jego wpływ na pozostałe wskaźniki
i znaczenie pomiarów w tym obszarze
- Satysfakcja = zaangażowanie? - dowiedz się, co tak naprawdę mierzysz
- Najbardziej popularne narzędzia pomiaru (od Gallupa po testy szyte na miarę)
- Przełożenie wyników zaangażowania pracowników na wyniki firmy - przegląd badań
- Zastosowanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI), w tym wiodących (leading) i wynikowych (lagging) do oceny efektywności pracownika na przykładzie własnego stanowiska pracy
- Zadanie wdrożeniowe
Moduł III - Efektywność organizacji w ujęciu finansowym
Interpretacja biznesowa wybranych wskaźników
Cele modułu
Przyjrzymy się najważniejszym wskaźnikom dotyczącym efektywności organizacji na bazie case studies z rynku. Dokonamy interpretacji biznesowej wybranych mierników pochodzących z analiz danych zebranych w ramach zadania przedszkoleniowego.
Program modułu:
- Różnica między efektywnością organizacji a efektywnością pracownika - czy można i warto je rozdzielać?
- Fluktuacja/retencja pracowników - który z wielu sposobów pomiaru wybrać i jaki to ma wpływa na biznes?
- Czy istnieje właściwy poziom fluktuacji?
- Wskaźniki w obszarze zatrudnienia - świadome konstruowanie i zasady wyboru optymalnych
- Case study (Excel): Popyt na zasoby ludzkie a produktywność - algorytm obliczeń
- Case study (Excel): Planowanie zatrudnienia na podstawie bilansu czasu pracy - algorytm obliczeń
- Case study (Excel): Planowanie zasobów ludzkich określający niezbędną liczbę pracowników na następne x lat - algorytm obliczeń
- Absencja chorobowa - kiedy wskaźnik może niepokoić i jak obniżyć jego poziom
- Case study (Excel): Szacowanie całkowitego kosztu absencji w przeliczeniu na pracownika - algorytm obliczeń
- Najlepsze praktyki rynkowe w zakresie obniżania poziomu absencji chorobowej - wykorzystujemy inspiracje dla własnych potrzeb i przygotujemy zadanie wdrożeniowe
Moduł IV - Kompleksowe pomiary procesów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi
Badanie efektywności procesów HR
Cele modułu:
Samodzielnie zbadamy efektywność wybranych procesów/programów HR, wyodrębnimy efekty mierzalne, określimy szczegółowo ponoszone koszty, zbudujemy własny zestaw wskaźników i obliczymy zwrot z inwestycji.
Program modułu:
- Kryteria doboru programów/procesów do analiz
- Analiza efektywności programów rozwojowych, w tym szkoleń, akademii, coachingu, mentoringu etc.
- Wyliczanie zwrotu z inwestycji (ROI) w projektach HR:
- Identyfikowanie wszystkich kosztów w projektach/procesach HR - znaczenie szczegółowości analizy kosztów
- HR generuje zysk - przekładanie miękkich rezultatów na twarde wskaźniki, także finansowe
Moduł V -Optymalizacja procesów w obszarze Human Resources
Modelowanie, analiza i optymalizacja procesów HR.
Cele modułu:
Przeanalizujemy i zoptymalizujemy procesy w niemal każdym obszarze Human Resources Management. Poznamy najlepsze praktyki biznesowe i sprawdzone rozwiązania w zakresie zintegrowanego zarządzania zasobami ludzkimi z przykładami gotowych narzędzi do wykorzystania w pracy przez uczestników szkolenia.
Program modułu:
- Identyfikacja i analiza procesów HR w organizacjach reprezentowanych przez uczestników szkolenia - jak rozpoznać luki i błędy w procesach i narzędziach?
- Zarządzanie kompetencjami i talentami w współczesnych organizacjach – kryteria oceny funkcjonalności rozwiązań i rekomendowanie ich optymalizacji
- Proces rekrutacji, selekcji i onboardingu – jak przyciągać, zatrudniać i zatrzymywać najlepszych krok po kroku?
- Optymalizacja procesu oceny i zarządzania rozwojem pracowników – najlepsze narzędzia i zintegrowane rozwiązania, które będą przyjazne pracownikom i ich przełożonym
- Zarządzanie szkoleniami efektywnymi biznesowo – jakościowa i finansowa optymalizacja procesu z dedykowanymi narzędziami w celu poprawy wskaźników
- Jak przekonać biznes do zmiany? – język korzyści poparty argumentami opartymi na faktach
Podsumowanie:
- Prezentacja projektów Uczestników z realizacji zadań wdrożeniowych;
- Podsumowanie całego projektu.
Terminy: 05-06.11.2024 oraz 26-27.11.2024