ZZL szkolenia mendżerskie motywacja
Co nas ożywia, dodaje energii i… zwiększa wyniki<br /> <br /> Coraz częściej pracodawcy zadają sobie pytanie, co naprawdę motywuje pracowników? Czy wszyscy pracują tylko dla pieniędzy? Czy motywowanie wysoką premią nie jest drogą na skróty? W strukturach każdej organizacji znajdziemy reprezentantów kilku pokoleń, a każdy wiek rządzi się swoimi prawami. Przyjrzyjmy się co motywuje Polaków do pracy.
Bez wątpienia kwestia wynagrodzenia pozostaje jednym z ważniejszych aspektów, ponieważ premia za dobrze wykonaną pracę stymuluje do dalszego działania i podnoszenia wyników. Co istotne, awans zawodowy i wyższe zarobki mocniej angażują w realizację zadań, szczególnie mężczyzn. Następnie do pracy przyciąga dobra atmosfera, co jest bardzo ważnym czynnikiem. Nikt nie chce pracować w miejscu, gdzie ludzie są do siebie wrogo nastawieni, szef wydaje polecenia i… na tym kończy się z nim rozmowa. Ogólny brak poszanowania sprawia, że poziom zaangażowania pracowników jest niski, bez większych efektów. Brzmi źle, ale zapewne jeszcze w wielu miejscach pracy ludzie borykają się z tego typu problemami i na siłę wykonują swoje zadania. Niezauważanie i niedocenianie wysiłków demotywuje pracowników.
Wartościowe w strukturach firmy jest motywowanie pozafinansowe. Prywatna opieka medyczna, możliwość podnoszenia kwalifikacji zawodowych, finansowanie szkoleń, kursów, studiów podyplomowych to często wybierane benefity. Nie bez znaczenia jest możliwość wyboru elastycznych godzin pracy czy przejścia na pracę zdalną, projektową. Co więcej, pracownicy utożsamiają się z firmą, której stają się integralną częścią. Chcą samodzielnie lub zespołowo realizować duże projekty, na przebieg których będą mieć realny wpływ. Nic tak nie zabija zaangażowania i zapału do pracy jak codzienna rutyna, brak wyzwań lub mało ambitne zadania, gdzie bierność i nie efektywność doprowadza do frustracji.
Czego spodziewają się młodzi ludzie? Czy ambitni dwudziestoparolatkowie chcą zaspokoić tylko własne potrzeby finansowe? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ dla młodych „gdzie i za ile” jest ważne, ale nie najważniejsze. Coraz częściej otwierają własny biznes, rozwijają start-upy, są przedsiębiorczy i samodzielni. Dają od siebie wszystko, ale oprócz zarobków, które pozwolą utrzymać dobry poziom życia, oczekują czegoś jeszcze. Chcą uczestniczyć w rzeczach ważnych, nie chcą być odsuwani na dalszy plan, tylko dlatego, że są młodzi i mniej doświadczeni. Zależy im na świadomości, że ich praca ma wartość, potrzebują ciągłego rozwoju.
Współczesny rynek pracy wymaga, by najpierw zainwestować we własny rozwój. Zdobyte doświadczenie i wiedza ma zaprocentować przyszłym, wyższym wynagrodzeniem. Kluczowym motywatorem dla młodych osób jest work-life balance (wskazało to 85% studentów), ponieważ dla pokolenia Y zostawanie po godzinach nie jest normą. Kolejnym ważnym aspektem jest marka firmy i to jak jest postrzegana na rynku. Młodzi chcą pracować z najlepszymi, zdobywać doświadczenie w prestiżowych firmach. Ale co najważniejsze, o czym często się zapomina, na początku swojej ścieżki zawodowej poszukują dobrego mentora, lidera zespołu, który przekaże im wiedzę i ukierunkuje zawodowo.
Obecny rynek pracy gromadzi, zarówno pracowników z bogatym doświadczeniem zawodowym, jak i osoby, które rozpoczynają karierę. Tym samym pracodawcy powinni dobrze się zastanowić czego bardziej potrzebuje ich zespół, motywowania finansowego czy pozafinansowego. Pracownicy to potencjał, którym warto umiejętnie zarządzać.
Źródło: raport „Motywacja młodych 2015”
opublikowano: 2015-11-13
kontakt: