zarządzanie zespolem szkolenie menedżerskie delegowanie
Jak najprościej określić, czym jest zarządzanie ludźmi? Po pierwsze, należałoby stwierdzić, że nie jest to nic innego, jak realizacja postawionych przed zespołem i jego menedżerem celów przy udziale współpracowników – członków zespołu. Najczęściej zadań służących realizacji celów jest tak wiele, że kierujący zespołem nie jest w stanie ich samodzielnie zrealizować, nawet, gdyby wydłużyć mu dzień pracy do 16 godzin. Nasuwa się także pytanie, jakie są konsekwencje nieumiejętnego podejścia do delegowania zadań w swoim zespole? Z jakich narzędzi warto korzystać?
Bardzo istotne są kompetencje związane z delegowaniem zadań, oraz umiejętność przekazania informacji na temat zadania do realizacji w taki sposób, aby precyzyjnie opisać jego zakres, co istotne zmotywować pracownika do realizacji. Nierzadko pojawiają się pokusy, aby jednak próbować robić wszystko samemu, co często znajduje uzasadnienie w przekonaniach, że mam tak dużo pracy, iż szkoda marnować czas na objaśnienie i kontrolę delegowanych zadań, a sam wykonam to szybciej. Pojawia się obawa dotycząca utracenia kontroli nad przebiegiem realizacji delegowanego zadania. Często towarzyszy temu brak zaufania do umiejętności i zaangażowania pracowników. Jakie są konsekwencje takiego podejścia do delegowania zadań? Łatwo wyobrazić sobie tego jednego menedżera, który próbuje w presji braku czasu i niecierpliwych oczekiwań ze strony przełożonych, co często również oznacza w chaosie, robić wszystko naraz.
O czym warto pamiętać? Kilka przydatnych informacji, by przezwyciężyć opory jakie pojawiają się na myśl o konieczności delegowania zadań i dają wiele możliwości na:
Przedstawiam jedno z narzędzi delegowania – technikę „7 KROKÓW” wraz z przykładem jej wykorzystania w sytuacji delegowania zadania związanego z rozwojem kompetencji mentora.
| Przykłady: |
Przedstaw cel zadania, które delegujesz. | Bierzesz udział w projekcie rozwojowym dla mentorów i chciałbym, abyś rozwinął swoje kompetencje w zakresie przekazywania informacji zwrotnych. |
Określ jakie efekty i w jakim czasie mają być osiągnięte. | Proszę opanuj narzędzie przekazywania negatywnej informacji zwrotnej – technikę FUKO, którą poznałeś w czasie szkolenia pt. „Narzędzia pracy mentora”. Powinieneś swobodnie się nią posługiwać, gdy będziesz pracował z mentee wskazując negatywne przykłady tego jak realizował zadanie. Proszę, abyś to zrobił do następnego wtorku. |
Opisz jakie korzyści przyniesie realizacja zadania.Powiedz, z jakiego powodu chcesz, aby ten właśnie pracownik je wykonał. | Dzięki tej technice będziesz operował faktami omawiając pracę podopiecznego a także miał możliwość wspólnie z nim wypracować poprawne sposoby działania, co będzie miało pozytywny wpływ na wasze relacje. |
Omów jak zadanie ma zostać wykonane. Opisz jakie środki będą potrzebne do jego realizacji. | Proszę, abyś sprawdził wszystkie materiały jakie masz ze szkolenia nt. dawania informacji zwrotnej, w szczególności to co różni komunikat Ja od komunikatu Ty. |
Określ jakie uprawnienia do realizacji zadania ma pracownik. Przedstaw w jakich obszarach działa samodzielnie. | Jeżeli pojawią się jakieś trudności w czasie ćwiczenia, coś będzie wymagało doprecyzowania to dzwoń bezpośrednio do trenera, który prowadził dla nas to szkolenie i z nim na ten temat rozmawiaj. |
Ustal w jaki sposób ma być raportowana realizacja zadania. Określ w jaki sposób pracownik przekaże ci informacje o zrealizowaniu zadania. | Daj mi znać za 3 dni jak ci idzie praca z FUKO i czego ewentualnie potrzebujesz ode mnie. W przyszły wtorek proszę o maila z informacją na jakim poziomie opanowałeś tę technikę. |
Sprawdź, co wymaga doprecyzowania, co do realizacji zadania lub jakie pytania ma pracownik. | Co wymaga doprecyzowania z mojej strony, jeśli chodzi o zadanie, które masz wykonać? Jak planujesz się za to zabrać? |
Członkowie zespołu nie realizując zadań, po prostu się nie rozwijają. Najlepsza i najtańsza metoda nauki i rozwój kompetencji to realizacja nowych zadań. Jest wiele technik delegowania zadań i niezależnie od tego z jakiego narzędzia skorzystamy, najważniejsze jest to, aby podnosiło efektywność delegowania poprzez czytelne dla pracownika opisanie zadania, które ma wykonać. Ważne, by pamiętać o dopasowaniu przekazywanych informacji do pracownika m.in. do poziomu jego kompetencji czy też zaangażowania.
opublikowano: 2018-01-29
kontakt: