narzędzia hr zarządzanie hr zzl
Często spotykam się z pytaniem, czy pomiar wpływu szkoleń na organizację jest możliwy i wiarygodny. Procedura ROI to jeden z najbardziej cenionych modeli pomiaru wpływu i zwrotu z inwestycji w programy z zakresu zasobów ludzkich. Opiera się on na prostocie i elastyczności, co przy konsekwentnym stosowaniu metodologii pozwala określić wpływ konkretnego programu szkoleniowego na działalność firmy.
W tym cyklu artykułów przedstawione zostaną kolejne etapy w procedurze określania zwrotu z inwestycji w programy szkoleniowe, począwszy od precyzyjnego określenia celów szkolenia, poprzez metody zbierania danych i ich analizy, do przekształcenia tych informacji w dane finansowe i wyliczenia ROI.
Odnosząc się do modelu oceny efektywności szkoleń Kirkpatricka możemy mówić o określaniu celów na 4 poziomach oraz piątym poziomie (ROI) w rozszerzeniu Phillipsa:
Poziom reakcji: | czy uczestnikom podobało się szkolenie? |
Poziom uczenia się: | czy uczestnicy szkolenia nabyli wiedzę, umiejętności, zmienili swoje nastawienie? |
Poziom zachowania: | czy uczestnicy stosują nowe kompetencje w praktyce? |
Poziom rezultatów biznesowych: | czy szkolenie przyniosło wymierne korzyści? |
Poziom zwrotu z inwestycji: | ROI |
Aby cele szkolenia odnosiły się konkretnych rezultatów istotnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa, powinny spełniać następujące kryteria:
Na poziomie reakcji celem jest uzyskanie satysfakcji uczestników, przede wszystkim w zakresie oceny subiektywnej użyteczności szkolenia, jego organizacji i sposobu przeprowadzenia.
Cele szkolenia na drugim poziomie odnoszą się do trzech obszarów uczenia się: zdobywania lub doskonalenia umiejętności, nabywania lub pogłębiania wiedzy oraz kształtowania postaw. Na tym etapie możemy koncentrować się na:
świadomości – znajomości terminów, procesów, pojęć, teorii, wiedzy – rozumieniu procesów, teorii, gdzie celem jest dobranie narzędzia do sytuacji problemowej
Cele określane na poziomie zachowań powinny odzwierciedlać faktyczny poziom wykorzystania procesu nauczania.
W wartej polecenia publikacji Preparing Instructional Objectives (R. F. Mager, Belmont, Calif. 1991) znajduje się charakterystyka dobrze sformułowanych celów, zgodnie z którą:
Spójrzmy teraz na kilka celów zawierających wszystkie trzy wymienione elementy:
Poziom czwarty to efekty biznesowe, w których zawieramy precyzyjne miary w kategoriach wyniku, kosztów, czasu, jakości w zakresie np. obsługi klienta (czas reakcji, terminowość), atmosfery w pracy (fluktuacja, satysfakcja) lub nawyków w pracy (spóźnienia, nieobecności, wypadki).
Ostatni poziom koncentruje się na określeniu jakich zysków oczekuje się w związku z realizacją szkolenia. Wartość ROI powinna być ustalona przed projektem szkoleniowym. Najczęściej stosuje się wartości w ujęciu rocznym, aby możliwe było określenie efektów biznesowych w pierwszym roku realizacji inwestycji, jednak do opisu działań długoterminowych bardziej użyteczne jest badanie wartości dodanej w trzecim, a nawet czwartym roku. W celu wyliczenia ROI dzielimy zysk netto przez nakłady na szkolenie mnożąc przez 100 dla uzyskania wyniku procentowego. Zatem przy ROI wynoszącym 25% mówimy, że koszty się zwróciły i uzyskano dodatkową kwotę w wysokości 25% kosztów szkolenia określaną jako przychody.
Poddanie szkolenia procedurze oceny na poziomie 4 (biznesowym) oraz 5 (ROI) jest czasochłonne i kosztochłonne, zatem warto ją stosować do programów spełniających przynajmniej jeden z następujących warunków:
Decyzje co do oceny programu na niższych poziomach warto podejmować kierując się kryteriami bieżącej użyteczności.
Autorka prowadzi m.in. szkolenie "HR w liczbach"
opublikowano: 2015-05-11
kontakt: