Trendy w HR. (Nie) typowe metody rekrutacji

hr rekrutacja grywalizacja

Popyt na wykwalifikowanych specjalistów, szczególnie w branży IT, zmienił HR-owe trendy. Wyzwaniem jest wyłonić niesztampowego kandydata odznaczającego się, zarówno zaangażowaniem, jak i kreatywnością. Oto trzy metody rekrutacji, które zyskują na popularności. Co więcej, zmieniły sposób zarządzania zasobami ludzkimi. Jakie są ich zalety?

Liczy się pomysł - grywalizacja

Metoda rekrutowania pracowników oparta na grach video lub fabularnych, gdzie pracownik porusza się w wirtualnej przestrzeni. Światowy koncern kosmetyczny L'Oréal jako pierwszy na świecie w 2010 r. zastosował metodę grywalizacji biznesowej promując grę „Reveal by L'Oréal". Osoby aplikujące wcieliły się w rolę pracowników i miały za zadanie wprowadzić na rynek nowy produkt. Dla kandydatów było to zarówno wyzwanie intelektualne, jak i przyjemność.
Gry aktywizują do konkretnego działania, gdyż przede wszystkim chodzi o to by pokonywać kolejne etapy, a w zamian otrzymać nagrodę. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod rekrutacji zastosowanie owej metody pozwoliło na wnikliwą ocenę konkretnych kompetencji potencjalnego pracownika, co nie byłoby możliwe w przypadku powierzchownej rozmowy kwalifikacyjnej.
Działy marketingowe, rekrutacyjne i firmy szkoleniowe zmuszone są nieustannie podnosić poprzeczkę, by zaktywizować kandydatów do nieszablonowego działania. Pomysłowe było zaproszenie do „Gry o bro", interaktywnej rekrutacji stworzonej z myślą o kandydatach aplikujących do Kampanii Piwowarskiej. Przygotowano trzy etapy, na których nie zabrakło nieszablonowych pytań, z dobrze przemyślaną formułą, by najlepsze dwie osoby „wygrały stanowisko". Ponadto metoda grywalizacji wpływa na budowanie wizerunku firmy. Pracodawcy chcą działać niestandardowo, by wyłonić nietuzinkowych pracowników.

Daj się znaleźć - Scouting

Metoda rekrutacji „scouting" polega na poszukiwaniu pracowników w miejscach, w których przebywają najczęściej i odpoczywają. Zastosowanie owej metody może przynieść rewelacyjne efekty, gdyż kandydat nie odczuwa presji, gdy jest w swoim naturalnym środowisku. Co więcej, jest nieświadomy, że właśnie jego kompetencje są weryfikowane. Zachowuje się naturalnie i odkrywa przed rekruterem swoją osobowość i prawdziwe umiejętności.

Pokaż co Cię interesuję - Viral recruiting

Atrakcyjny przekaz w postaci treści, zdjęć lub video, które nie wiążą się z planowaną rekrutacją. Celem jest skupić wokół siebie dużą grupę odbiorców o podobnych zainteresowaniach. Następnie uruchamiany jest proces informowania o rozpoczęciu rekrutacji. Działania viral recruiting koncentrują się na sprofilowaniu osób, które odznaczają się konkretnymi kompetencjami. Z tysięcy nadesłanych zgłoszeń jest większe prawdopodobieństwo wyłonienia kilkudziesięciu kandydatów, którzy będą spełniać rekrutacyjne wymogi.

Rozwój nowych technologii, a wraz z nimi możliwości wpływa na działania HR-owców, którzy oprócz rozwijania wiedzy branżowej, poszukują nowych kanałów komunikacji dla usprawnienia procesu rekrutacji, by oszczędzać czas i pieniądze. Nowoczesne metody jak grywalizacja czy scouting, choć brzmią obco powoli przestają dziwić. Należy się do nich odpowiednio przygotować, by sprawnie poruszać się po najnowszych trendach w branży HR.

opublikowano: 2015-09-06
kontakt: