Popyt na wykwalifikowanych specjalistów, szczególnie w branży IT, zmienił HR-owe trendy. Wyzwaniem jest wyłonić niesztampowego kandydata odznaczającego się, zarówno zaangażowaniem, jak i kreatywnością. Oto trzy metody rekrutacji, które zyskują na popularności. Co więcej, zmieniły sposób zarządzania zasobami ludzkimi. Jakie są ich zalety?
Metoda rekrutowania pracowników oparta na grach video lub fabularnych, gdzie pracownik porusza się w wirtualnej przestrzeni. Światowy koncern kosmetyczny L'Oréal jako pierwszy na świecie w 2010 r. zastosował metodę grywalizacji biznesowej promując grę „Reveal by L'Oréal". Osoby aplikujące wcieliły się w rolę pracowników i miały za zadanie wprowadzić na rynek nowy produkt. Dla kandydatów było to zarówno wyzwanie intelektualne, jak i przyjemność.
Gry aktywizują do konkretnego działania, gdyż przede wszystkim chodzi o to by pokonywać kolejne etapy, a w zamian otrzymać nagrodę. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod rekrutacji zastosowanie owej metody pozwoliło na wnikliwą ocenę konkretnych kompetencji potencjalnego pracownika, co nie byłoby możliwe w przypadku powierzchownej rozmowy kwalifikacyjnej.
Działy marketingowe, rekrutacyjne i firmy szkoleniowe zmuszone są nieustannie podnosić poprzeczkę, by zaktywizować kandydatów do nieszablonowego działania. Pomysłowe było zaproszenie do „Gry o bro", interaktywnej rekrutacji stworzonej z myślą o kandydatach aplikujących do Kampanii Piwowarskiej. Przygotowano trzy etapy, na których nie zabrakło nieszablonowych pytań, z dobrze przemyślaną formułą, by najlepsze dwie osoby „wygrały stanowisko". Ponadto metoda grywalizacji wpływa na budowanie wizerunku firmy. Pracodawcy chcą działać niestandardowo, by wyłonić nietuzinkowych pracowników.
Metoda rekrutacji „scouting" polega na poszukiwaniu pracowników w miejscach, w których przebywają najczęściej i odpoczywają. Zastosowanie owej metody może przynieść rewelacyjne efekty, gdyż kandydat nie odczuwa presji, gdy jest w swoim naturalnym środowisku. Co więcej, jest nieświadomy, że właśnie jego kompetencje są weryfikowane. Zachowuje się naturalnie i odkrywa przed rekruterem swoją osobowość i prawdziwe umiejętności.
Atrakcyjny przekaz w postaci treści, zdjęć lub video, które nie wiążą się z planowaną rekrutacją. Celem jest skupić wokół siebie dużą grupę odbiorców o podobnych zainteresowaniach. Następnie uruchamiany jest proces informowania o rozpoczęciu rekrutacji. Działania viral recruiting koncentrują się na sprofilowaniu osób, które odznaczają się konkretnymi kompetencjami. Z tysięcy nadesłanych zgłoszeń jest większe prawdopodobieństwo wyłonienia kilkudziesięciu kandydatów, którzy będą spełniać rekrutacyjne wymogi.
Rozwój nowych technologii, a wraz z nimi możliwości wpływa na działania HR-owców, którzy oprócz rozwijania wiedzy branżowej, poszukują nowych kanałów komunikacji dla usprawnienia procesu rekrutacji, by oszczędzać czas i pieniądze. Nowoczesne metody jak grywalizacja czy scouting, choć brzmią obco powoli przestają dziwić. Należy się do nich odpowiednio przygotować, by sprawnie poruszać się po najnowszych trendach w branży HR.
opublikowano: 2015-09-06
kontakt: