hr efektywność projekty rozwojowe
Jeszcze bardziej efektywna ocena reakcji uczestników na szkolenie?<br /><br /> Każda firma w swojej polityce szkoleniowej zakłada pomiar efektywności projektów rozwojowych. Ujęcie pomiaru jako procesu dziejącego się na czterech poziomach: reakcji, wiedzy, zachowania i rezultatów stało się już kanonem.
The New World Kirkpatrick Model® to obowiązująca od 2014 roku nowa wersja modelu, stworzona przez syna i synową Donalda Kirkpatricka - Jima i Wendy Kirkpatrick. Model został odświeżony i uzupełniony o narzędzia praktyczne, które ułatwiają użytkownikom właściwy pomiar. „Nowy model koncentruje się na zarządzaniu zmianą, gdzie cztery poziomy są używane nie tylko do zademonstrowania wartości, jaką przyniósł program, ale de facto do wykreowania tej wartości” – mówi Jim Kirkpatrick, współtwórca jednego z najbardziej znanych na świecie modeli oceny efektywności szkoleń.
Donald Kirkpatrick często akcentował, że uczestnik szkolenia powinien być traktowany jak klient. Zatem czy powinien interesować nas jedynie klasyczny pomiar satysfakcji klienta? Interpretacja I Poziomu jedynie jako zadowolenia uczestników z różnych elementów procesu szkoleniowego to zdecydowanie za mało, aby można było wnioskować o reakcji na szkolenie. W Nowym Modelu Kirkpatricka I Poziom Reakcji ma trzy wymiary: zadowolenie klienta, zaangażowanie i dopasowanie do wykonywanej pracy.
Zaangażowanie odnosi się do stopnia, w jakim osoby w trakcie szkolenia aktywnie uczestniczą w procesie. Poziom zaangażowania jest bezpośrednio powiązany z osiągniętym poziomem uczenia się. Odpowiedzialność osobista i zainteresowanie programem również są czynnikami budującymi zaangażowanie. Osobista odpowiedzialność odnosi się do tego, w jakim stopniu uczestnicy są obecni i uważni w trakcie szkolenia. Zainteresowanie programem jest najczęściej poziomem skupienia, na który ma wpływ zaangażowany i interesujący moderator.
Dopasowanie jest stopniem, w jakim uczestnicy szkolenia będą mieli okazję wykorzystać lub wdrożyć w pracy to, czego nauczyli się podczas szkolenia. Ten element jest ważny dla ostatecznej wartości szkolenia, ponieważ nawet najlepsze szkolenie jest marnotrawstwem zasobów, jeśli uczestnicy nie znajdują zastosowania dla treści szkolenia w codziennej pracy.
Spójrz na ankiety reakcji na szkolenie, które dajesz uczestnikom. Jest duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz tam sformułowania dotyczące szkolenia i trenera, np.: „Program szkolenia był…”, „Ćwiczenia były…”, „Prowadzący był…”, „Materiały szkoleniowe były…”, a także: „Cele szkolenia zostały zrealizowane...”, „Który z elementów szkolenia był…”. Koncentrujemy się na pytaniu uczestników – naszych klientów – o ich przemyślenia na temat naszych metod, sali szkoleniowej czy jakość kawy. Zamiast tego powinniśmy pytać Ich o Nich. Ich odbiór szkolenia w odniesieniu do ich potrzeb.
Poniżej zestawiamy pytania reprezentujące „stare” podejście skoncentrowane na szkoleniu i „nowe”, skoncentrowane na uczestniku.
| „Stare” podejście skoncentrowane na szkoleniu | „Nowe” podejście skoncentrowane na uczestniku |
Cele szkoleniowe | Cele szkoleniowe były precyzyjnie sformułowane. | Cele szkoleniowe były przeze mnie zrozumiane. |
Materiały szkoleniowe | Jakość materiałów szkoleniowych była odpowiednia. | Posługiwanie się materiałami szkoleniowymi było łatwe. |
Zawartość szkolenia | Zawartość szkolenia odpowiadała moim potrzebom. | Będę w stanie zastosować w praktyce to, czego się dowiedziałem. |
Trener | Prowadzący jest ekspertem w prezentowanej dziedzinie. | Wiedza prowadzącego istotnie mnie wzbogaciła. |
Metody kształcenia | Ćwiczenia odpowiadały celom szkoleniowym. | Miałem okazję, aby przećwiczyć nowe umiejętności. |
Przerwy i catering | Przerwy odbywały się punktualnie. | Czułem się odświeżony po przerwie. |
Miejsce szkolenia | Obsługa w miejscu szkolenia była sprawna i profesjonalna. | Warunki na sali szkoleniowej zapewniły mi komfort nauki. |
Obsługa administracyjna | Zaproszenie na szkolenie zawierało niezbędne informacje organizacyjne. | Czułem się dobrze poinformowany o szkoleniu. |
Zachęcamy do wzbogacenia ankiety reakcji o kilka elementów, które mogą być pomostem do kolejnych poziomów Kirkpatricka. Jednocześnie pozwolą one zobaczyć prawdziwy wpływ szkolenia na uczestnika.
Jeśli chcesz jeszcze bardziej rozbudować swoją ankietę zachęcamy do zamiany pytań dotyczących tego, co się podobało, a co nie, na pytania wzmacniające wolę uczestnika do przeniesienia rezultatów szkolenia na grunt codziennej pracy.
Naturalnie, nic tak nie cieszy trenera, jak zadowolenie uczestników z procesu uczenia się i nabywania kompetencji, dla których szkolenie było zaprojektowane. Bardziej uzasadnione wydaje się jednak budowanie motywacji Uczestnika do wprowadzenia ulepszeń w obszarach, które tego wymagają. Zadaniem trenera jest zbudowanie w Uczestniku przekonania, że pozytywne zmiany są potrzebne i możliwe.
opublikowano: 2018-01-29
kontakt: